آیا پلاتین شکستگی باید بعدا خارج شود

جنس پلاتین چیست. از چه انواعی از پلاتین در درمان شکستگی های استخوان استفاده میشود.

جنس پیچ و پلاک هایی که در درمان شکستگی استفاده میشوند چیست و آیا این وسایل بعد از جوش خوردن شکستگی باید از بدن خارج شوند.

پلاتین استخوان

امروزه بسیاری از شکستگی ها با عمل جراحی درمان میشوند و در اغلب این شکستگی ها برای بیحرکت کردن قطعات شکسته شده از وسایل فلزی استفاده میشود که به آنها ایمپلنت Implant میگویند.

در لفظ عامه مردم بجای ایمپلنت از کلمه پلاتین استفاده میشود.

از انواع مختلفی از ایمپلنت ها یا پلاتین ها استفاده میشود که در باره آنها به تفصیل در مقالات دیگر صحبت شده است ولی آیا این وسایل فلزی بعد از جوش خوردن شکستگی باید همچنان در بدن باقی بمانند یا باید خارج شوند.

جنس پلاتین از چیست

در ابتدا بهتر است این نکته روشن شود که گرچه بسیاری از مردم به این وسایل فلزی، پلاتین میگویند ولی جنس این ایمپلنت ها از پلاتین یا طلای سفید نیست.

این وسایل اکثرا از آلیاژی از فولاد بنام فولاد ضد زنگ Stainless steel ساخته شده که ترکیبی از آهن، کروم و نیکل است. بدن انسان با این آلیاژ سازگار بوده و نسبت به آن واکنشی نشان نمیدهد.

این آلیاژ همچنین در داخل بدن انسان دچار خوردگی نمیشود. گاهی از اوقات از تیتانیوم هم برای ساختن ایمپلنت ها استفاده میشود. ایمپلنت هایی که قسمت اعظم آنها در خارج از بدن انسان قرار دارند عموما بعد از جوش خوردن شکستگی خارج میشوند.

حتما مطالعه کنید: تعویض مفصل لگن و زندگی بعد از آن “مقاله توصیه شده”

از چه پلاتین هایی در عمل جراحی شکستگی استخوان استفاده میشود

اکسترنال فیکساتور ها از این دسته اند. این وسایل معمولا بعد از گذشت چند هفته تا چند ماه به توسط پزشک معالج و در کلینیک ( بدون نیاز به بیهوشی) خارج میشوند.

اکسترنال فیکساتور
اکسترنال فیکساتور

وسیله دیگر پین است که پزشک جراح از آن برای بیحرکت کردن شکستگی ها استفاده میکند. گاهی اوقات بخصوص در شکستگی های دست، بعد از جراحی سر پین در خارج از پوست باقی میماند.

در این موارد پس از گذشت چند هفته که قطعات شکسته شده به اندازه کافی به یکدیگر میچسبند پین ها در کلینیک به توسط پزشک ارتوپد خارج میشوند.

پیچ ها اگر به تنهایی در داخل استخوان ها بکار برده شوند معمولا نیازی به خارج شدن نداشته و میتوانند تا آخر عمر بدون ایجاد مشکلی در بدن باقی بمانند.

در مواردی که سر پیچ زیر پوست باشد و بیمار را اذیت کند ممکن است نیاز به خارج کردن آن باشد. بعضی از پیچ ها همیشه بطور موقت گذاشته میشوند و بعد از مدتی باید خارج شوند.

مثلا در دررفتگی مفصل پایینی بین تیبیا و فیبولا پزشک جراح این دو استخوان را پس از جااندازی با یک پیچ به یکدیگر متصل میکند. این پیچ معمولا پس از شش هفته از مچ پا خارج میشود.

دو عدد پین در مچ دست
دو عدد پین در مچ دست

چرا بعضی پلاتین ها و ایمپلنت ها باید از بدن خارج شوند

پلاک ها از ایمپلنت هایی هستند که از آنها برای بیحرکت کردن شستگی ها استفاده میشود. از این وسایل برای بیحرکت کردن شکستگی های بازو، ساعد، لگن، ران و ساق استفاده میشود. پلاک ها از استخوان محکم ترند.

انواع پلاک
انواع پلاک

بنابراین پس از جوش خوردن شکستگی نیروهایی که به استخوان وارد میشود همچنان به توسط پلاک روی استخوان جذب میشود. این پدیده موجب میشود تا در دراز مدت استخوان تحت فشار و نیروهای خارجی قرار نگیرد. در ظاهر امر این چیز خوبی است ولی اینطور نیست.

استخوان ها برای قوی ماندن نیاز دارند تا مرتبا تحت فشار و نیروهای خارجی ( نیروی وزن و عضلات) قرار گیرند و در صورتیکه این نیروها به استخوان وارد نشوند در آنها پوکی ایجاد میشود.

علت پوکی استخوان در کسانی که مدت زیادی در بستر استراحت میکنند و یا در فضانوردانی که کمتر تحت تاثیر نیروی جاذبه هستند هم همین است. بنابراین باقی ماندن پلاک در اندام به مدت زیاد موجب پوکی استخوان میشود.

این پدیده بخصوص در ران و ساق دیده میشود و در لگن، بازو و ساعد کمتر وجود دارد. بنابراین تمام پلاک های ران و ساق بعد از اینکه شکستگی آنها جوش خورد و محکم شد باید خارج شوند. این زمان معمولا بین یک و نیم تا دوسال است.

پس از این مدت پزشک جراح از استخوان عکس برداری میکند و اگر تشخیص داد که شکستگی به اندازه کافی محکم شده و دیگر نیازی به پلاک ندارد باید آنرا از بدن خارج کرد.

آیا پلاک های اندام فوقانی باید خارج شوند

در مورد اندام فوقانی روند پوکی استخوان در زیر پلاک صورت نمیگیرد. پلاک های بازو یا ساعد حتی بعد از جوش خوردن شکستگی نیازی به خارج شدن ندارند مگر اینکه بیمار ورزش های سنگین و ضربه ای مانند ورزش های رزمی را انجام دهد. در این بیماران بهتر است پلاک های بازو و ساعد هم خارج شوند.

گاهی اوقات خارج کردن پلاک بازو یا ساعد از گذاشتن آنها مشکل تر بوده و به علت نزدیک بودن پلاک و عصب اندام، در موقع خارج کردن پلاک ممکن است به عصب آسیب برسد. بنابراین حتی الامکان از خارج کردن پلاک های بازو و ساعد اجتناب میشود مگر اینکه واقعا نیاز به این کار باشد.

آیا میله های داخل استخواین هم باید خارج شوند

نیل ها یا میله های داخل استخوانی در ران و ساق هم مانند پلاک ها بهتر است بعد از جوش خوردن کامل شکستگی خارج شوند. البته این ایمپلنت ها مانند پلاک ها موجب پوکی استخوان نمیشوند و تاکید زیادی برای خارج کردن آنها از ران و ساق نیست.

میله داخل استخوانی درشت نی
میله داخل استخوانی درشت نی

در چه موارد دیگری پلاتین بعد از جراحی شکستگی باید خارج شود

در موارد زیر جدای از اینکه از چه ایمپلنتی استفاده شده است بعد از جوش خوردن شکستگی، ایمپلنت را خارج میکنند

فشار موضعی پیچ و پلاک

اگر قسمتی از ایمپلنت از استخوان بیرون زده و برجسته باشد و این بیرون زدگی زیر پوست لمس شده و بیمار را اذیت کند یا بر روی مفصل کناری یا عروق و اعصاب یا تاندون ها یا عضلات اطرافش فشار آورده، مانع کارکرد مناسب آنها شود این ایمپلنت باید به توسط عمل جراحی از بدن خارج شود.

جابجا شدن پلاتین

اگر ایمپلنت از جای خود جابجا شود و بعد از جابجایی مشکلات حالت قبل را بوجود آورد باید خارج شود

 عفونت استخوان

گاهی اوقات محل جراحی عفونت میکند. در این موارد میکروب ها به سطح فلزی ایمپلنت چسبیده و غشایی در اطراف خود ترشح میکنند که مانع از نفوذ آنتی بیوتیک ها میشود.

این پدیده موجب میشود درمان عفونت مشکل شود. در این موارد اگر ایمپلنت در جای خود محکم باشد و قطعات شکسته شده را به خوبی در جای خودشان نگه داشته باشد و شکستگی جوش نخورده باشد پزشک برای درمان عفونت استخوان ایمپلنت را خارج میکند.

در مورد ذکر شده اگر شکستگی هنوز جوش نخورده باشد پزشک معالج صبر میکند تا جوش خوردگی کامل شود و سپس ایمپلنت را خارج میکند.

اگر ایمپلنت بکار رفته قطعات شکسته شده را محکم نگرفته باشد حتی با وجود جوش نخوردن شکستگی باید خارج شود. در این موارد پزشک جراح پس از خارج کردن ایمپلنت، برای بیحرکت کردن قطعات شکسته شده معمولا از اکسترنال فیکساتور استفاده میکند.

به اشتراک گذاری مقاله
  1. امیر

    ایا بعداز 16سال می‌توان پلاتین ساعد دست را برداشت

    1. دکتر مهرداد منصوری

      امکانپذیر است.

  2. ابوالفضل

    سلام خسته نباشید من شکستگی استخوان فمور قسمت لینا اسپرا داشتم چند تکه شده بود استخوان پام بعد از جراحی رشت استخوان کند بود و بعد از 8ماه یک قیمت جوش خورد یک قیمت دیگه جوش نخورد بعد پام تغییرکرد دوباره پلاتینم شکست دوباره پلاتین گذاشتم این دفعه 2تا پلاتین داخل فمورم اما بغل پام تغییر کرده و یکم برجسته شده و وقتی ورزش میکنم ورم می‌کنه

  3. pooria

    ببخشید واسه بدنسازی هم نیازه در بیاریم؟؟!

    1. دکتر مهرداد منصوری

      اگر پلاتین شکستگی در ران یا ساق باشد باید خارج شود. بخصوص اگر بدنسازی میکنید.

  4. مهدی

    با سلام من فمور ران از قسمت بالای ران شکست با 3تا پیچ پلاتینی به لگن تقریبا متصل کردند
    الان حدود 12سال گذشته اذیتی هم نداشته فقط کمی تو سرما حس میشه
    حتی فوتبال هم گه گداری بازی میکنم آیا خطر داره نیازه در بیارم یا نه؟

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. اگر اذیت نمیکند، خیر نیازی به خارج کردن نیست.

  5. Arianalimoradi

    دکتر جون من من یکسال پیش از ارتفاع پریدم یکی از مهرهای کمرم شکست و پلاتین گذاشتن الان خوبم میتونم راه برم و کارای دیگه بکنم ولی خسته میشم کوفتگی دارم و اینکه میخوام بدنسازی رو دوباره شروع کنم آیا باید پلاتین رو در بیارم؟

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. پلاتین کمر معمولا نیازی به خارج کردن ندارد.

  6. محمدبدوی

    سلام ایاپلاتین باعث پوکی استخوان میشود

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. اگر پلاتین در ساق یا ران باشد و مدت زیادی در بدن بماند ممکن است استخوان زیر آن دچار پوکی استخوان موضعی شود.

  7. صابر اسفندیاری

    سلام آقای دکتر
    من ساق پام پلاتین داره دوسال بیش تر شد
    حدود ۲ ماه میشه عفونت کرده چکار کنم

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. اگر شکستگی جوش خورده پلاتین باید خارج شود.

  8. مهران

    سلام آقای دکتر . من پنج سال پیش دچار فرکچر استابولوم شدم و ایمپلنت در این ناحیه فیکس کردند. با توجه به حساس بودن دسترسی به این ناحیه ، آیا نیاز به جراحی مجدد برای خارج کردن ایمپلنت ضروریه؟

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. پیچ و پلاک های اطراف استابولوم معمولا نیازی به خروج ندارند.

  9. سلام آقای دکتر من ساعدم شکستگی دوبل داره ومن کشتیگیر هستم تا الان یک ماهه دستم بستست کی میتونم باز کنم و پلاتین رو در بیارم

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. بعد از جوش خوردن کامل شکستگی

  10. Matin

    سلام خسته نباشید آیا پیچ و پلاک در قسمت پلاتوی تیبیا باید خارج بشه

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. بسته به نوع پیچ و پلاک داره

  11. منا

    سلام ۱۲ سال پیش استخوان رانم کامل شکست و پام پلاتین خورد هر یه مدت درد شدیدی داخل پام حس میکنم و راه رفتن برام سخت میشه ولی بعد یه مدت دوباره خوب میشه دوباره درد شروع میشه به نظرتون باید پلاتین خارج کنم؟

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. باید رادیوگرافی ران و زانو و مفصل ران شما بررسی شده و بعد نظر داده شود. میتوانید تصویر رادیوگرافی را از طریق سیستم مشاوره سایت ارسال کنید.

  12. علی

    سلام ساعد دست من یک سال هست شکسته بود و پلاتین داشت الان فکر می کنم جابه جا شده حالا چیکار کنم

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. اگر اینطور فکر میکنید حتما به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید تا از ساعد شما عکس بردای انجام شود.

  13. Yones

    سلام اقای دکتر تقریبا دوسال از جراحی ساق پام گذشته میله تو استخوان درشت کار گذاشتن الان فوتبال هم بازی میکنم بعضی موقه ها احساس درد تو ساق پام دارم مشکلی نداره فوتبال رو ادامه بدم؟
    (دقیقا میله مثل همونی هست که تو همین صفحه سایت گذاشتین)

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. اگر درد دارید باید ساق شما بررسی شود

  14. طاها

    سلام دکتر جان خسته نباشید
    من ساق پام بر اثر تصادف شکست بعدش پلاتین گذاشتم الان ۳ماه نیم میشه عمل کردم برای در اوردن پلاتین چه مدت باید صبر کنم
    راه هم میرم یکم لنگ راه میرم

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. تا وقتی شکستگی بطور کامل جوش بخورد.

  15. فریدون مظفری

    باعرض سلام و خسته نباشید
    حدود بیست سال پیش تصادف کردم و ساق پام شکست( استخوان درشت نی و نازک نی) و پلاتین گذاشتم با شش عدد پیچ، رزمی کار هستم ، ورزش میکنم مشکلی نداشتم ، نیازی هست پلاتین رو در بیارم ، راهنمایی بفرمایید لطفا

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. بسته به وضعیت استخوان دارد. باید عکس ساق دیده شود.

  16. منصور محمودی

    سلام خسته نباشید اقای دکتر من 12 سال پیش استخوان بزرگ ساق پام شکست پلاتین میله ای برام گذاشتن هنوز در نیاوردم تا الان مشکلی نداشته برام ولی الان یه مدتی میشه رباتی که به کلاهک زانوم وصله درد میکنه وگاهی وقتا راه رفتنو برام مشکل میکنه آیا این درد ربطی به پلاتین داره؟ ممنون میشم جوابمو بدین

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. علت درد بعد از معاینه و تصویربرداری مشخص میشود.

  17. روناک

    سلام وقت بخیر من سال 1400تصادف کردم گه بازم خیلی بدجور شکست. دکتر من و جراحی کرد و پلاتین گذاشت بنظر شما بعد از گذاشت این چند سال میتونم اون در بیارم دکتر گفت بعد دوسال میتونم ولی من نرفتم الان میتونم برم

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. بستگی به وضعیت استخوان دارد. باید عکس ساق بررسی شود.

  18. Amir

    سلام و عرض ادب خدمت شما جناب آقای دکتر منصوری بنده دوسال پیش در معدن زغالسنگ دچار حادثه شدم و زیر آوار موندم و استابولوم لگن من دچار شکستگی شد که عمل کردم و با ۲ عدد پلاک و ۱۰ عدد پیچ شکستگی لگنم فیکس شد.با توجه به اینکه بعد از گذشت ۶ ماه دوباره مشغول بکار شدم الان میخوام بدونم باید پلاک ها از لگن خارج بشه یا خیر؟درضمن خیلی وقت ها بخاطر سنگینی کار یا فشار آوردن پت و لگنم خیلی دردناک میشه که مجبورم تحمل کنم.ممنون میشم اگه جوابمو بدید

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. جواب سوال شما بستگی به وضعیت شکستگی دارد. باید رادیوگرافی لگن شما بررسی شود.

  19. مهدی

    سلام من شکستگی در سر استخون ارنج دستم هست که پلاتین گذاشتن برام دستم هم کامل باز نمیشه نمیدونم به دلیل پلاتینی که داخلش گذاشتن هست میتونه باشه یا ن چون باز بر میگرده رو به بالا لازمه پلاتینارو در بیارم یا ن ممنونم

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. محدودیت حرکتی آرنچ معمولا دلایلی بیش از وجود پلاتین دارد.

  20. یاس

    سلام اقای دکتر همسرم سال ۹۵ تصادف کرد استخوان ترقوه شکست و پلاتین گذاشتن الان ۹ ساله هنوز پلاتین رو خارج نکرده گاهی شانه و دست همون سمت راست بدنش درد داره بخاطر پلاتینه بنظرتون ؟پلاتین رو باید خارج میکردیم ؟؟

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. ممکنه به خاطر پلاتین باشه. باید بررسی شوند.

  21. یاسین مرادی پور

    سلام آقای دکتر من استخوان درشت نی و نازک نی ساق پام و ران پام شکسته در تصادف و پلاتین خورده الان دوماه میگذره و دکتر گفت پات گرفته وه من پام رو زمین میزارم دردی حس نمیکنم زیاد
    سوال من اینه آیا بعداً میتونم مثلا اول راه برم و مسیر طولانی طی کنم یا نه تشکر

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. اگر ساق درست جوش بخوره بله. میتونید.

  22. محدثه

    سلام من دوسال پیش داخل ساق پام به دلیل شکستگی پلاتین استوتومی hto گذاشتن الان درد ندارم میتونم بدوم و پیاده روی های خیلی سنگین داشته باشم .آیا لازمه پلاتین و از پا خارج کنم؟

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. اگه محل استئوتومی کاملا بهبود پیدا کرده بهتره پلاک خارج بشه.

  23. حمیدرضا

    سلام آقای دکتر وقت بخیر.
    من سال ۹۶-۹۷ ساعد دست راستم شکست هر دو استخوان پلاتین داخل دستم هست بعد از ۷-۸ سال, برای کار های استخدامی در ارگان نظامی میخوام اقدام کنم باید خارج بشه تا اقدام کنم به نظرتون الان دیگه استخوان گرفته یعنی جوش خورده؟؟

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. جوش خورن شکستگی با عکس مشخص میشه نه با زمان گذشته از عمل جراحی

  24. امیرحسین

    سلام. من ساعد دستم پایین مچ شکسته و دو روزه بستری هستم و پلاتین به دو طرف که شکسته زدن و انگشتم باد کرده و بی حس شده باید چکار کنم؟

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. حتما باید با پزشکتون مشورت کنید. این میتونه خطرناک باشه

  25. احسان

    سلام وقت خیر ،مادرم الان هشت ماه هست ران پایش خورد شده پلاتین قرار دادیم عکس گرفتیم هنوز جوش نخورده مگه چند مدت طول می‌کشه تا بهبود کامل پیدا کنه ۵۷سال دارد

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. این طبیعی نیست. باید بررسی بیشتری انجام بشه.

  26. سعیدایرانشاهی

    سلام من هفت ماه پیش ساق پام شکست پلاتین کردن الان پلاتینه اذیت میکنه نمیزاره خوب راه برم
    میشه درآوذد یازوده

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. هفت ماه کمی زوده

  27. جواد

    سلام،من حدود ۱۰ سال پیش آرنج دست چپم شکست و با دو تا پیچ بسته شده؛خواستم بدونم نیاز هست پیچ ها رو درآورد؟اگر بخوام ورزشی مثل بدنسازی کار کنم چی؟

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. باید از نزدیک بررسی بشید.

  28. آرزو

    مادرم ۱سال میشه گردنش عمل کرده و پلاتین گذاشتن ۲هفته میشه گردن ب شدت درد میکنه و باهیچ مسکنی اروم نمیشه عگس هم جابجایی پلاتین نشون نداده کسی میدونه مشکل چی میت نه باشه

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. اگه درد میکنه حتما باید با دکترتون مشورت کنید.

  29. آرزو

    سلام وقتتون بخیر من همسرم مچ پاش نزدیک به ۴ ماه پیش شکست وپیچ وپلاک شده بعد از گذشت ۲ سال آیا میشه خارج کرد ؟

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. اگر بعد از دوسال شکستگی بطور کامل جوش خورده باشد معمولا میتوان پیچ و پلاک مچ پا را خارج کرد

  30. مصطفی

    سلام وقت بخیر،من۲۲سال پیش تصادف کردم استخوان رانم شکست اول پلاتین از بیرون گذاشتم ولی جوش نخورد دکتر پیوند استخوان زد و دوباره پلاتین داخل گذاشت ولی هنوز بعداز۲۲سال لنگ‌میزنم آیا پلاتین دربیارم لنگ زدنم خوب میشه همه میگن پات کوتاه شده ولی خودم احساس میکنم بخاطر پلاتین هست الان امکان داره پلاتین رو در بیارم عمل جراحیش راحته یا اذیت میشم ممنون از راهنمایی شما آقای دکتر منصوری؟؟؟؟؟

    1. دکتر مهرداد منصوری

      سلام. در غالب موارد علت لنگش چیزی غیر از وجود پلاتین در ران است و معمولا با خارج کردن پلاتین از ران لنگش بطرف نمیشود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر مهرداد منصوری

درخواست مشاوره

تماس تلفنی

پاسخگویی از ساعت 9:00 تا 21:00

دکتر مهرداد منصوری

متخصص جراحی استخوان و مفاصل، جراح لگن و مفصل ران

فارغ التحصیل ممتاز پزشکی عمومی و تخصص ارتوپدی از دانشگاه تهران. دارای بورد تخصصی سال 1997
دوره فلوشیپ لگن و مفصل ران در آلمان 2002. دوره تکمیلی شکستگی لگن در دانشگاه واشنگتن امریکا 2008
دارای سابقه انجام موفق چند هزار جراحی تعویض مفصل